Dessa 5 saker måste du tänka på innan du investerar i ett nytt hus

När du funderar på att köpa ett nytt hus finns det många saker du måste ta hänsyn till. Det största köpet de flesta människor gör i sitt liv är ett hus, så det är viktigt att se till att du fattar rätt beslut. Här är några saker att tänka på innan du köper ett nytt hus:

1. Hur mycket har du råd med?

Detta är den första frågan du måste besvara. Du måste räkna ut hur mycket du har råd med varje månad och se till att amorteringarna passar in i den budgeten. Glöm inte att räkna in fastighetsskatt, hemförsäkring och eventuella reparationer eller underhåll som kan behövas. Läs mer här.

1. Vad är din handpenning?

De flesta långivare kräver en handpenning på minst 20 %. Om du kan lägga ner mer kommer det att sänka dina månatliga amorteringar och spara dig pengar på lång sikt.

1. Vad är räntan?

Räntan på ditt bolån har stor betydelse för hur mycket dina månadsbetalningar blir. Handla runt för att hitta den bästa räntan och kom ihåg att ett kortare lån vanligtvis har en högre ränta än ett längre lån.

1. Hur lång är lånets längd?

En annan sak som du behöver tänka på är längden på bolånet. De flesta hypotekslån löper på 30 år, men du kan också välja ett 15-årigt lån eller till och med ett 7-årigt lån. Ju kortare löptid bolånet har, desto högre blir månadsbetalningarna. Men du kommer att spara pengar på lång sikt om du väljer ett bolån med kortare löptid.

1. Finns det några straffavgifter vid förskottsbetalning?

Vissa hypotekslån har förskottsavgifter om du betalar av lånet i förtid. Se till att du vet om ditt lån har en sådan straffavgift eller inte, så att du kan planera därefter. Läs fler artiklar här.

Att välja rätt läge är en av de viktigaste faktorerna att tänka på när man köper ett nytt hem. Det är trots allt i ditt hem som du kommer att skapa minnen och uppfostra din familj. Du vill vara säker på att du väljer en plats som du kommer att älska i många år framöver. Det finns några saker att tänka på när du väljer plats. Tänk först och främst på vilken typ av miljö du vill bo i. Vill du bo i staden eller i förorten?

För det andra bör du tänka på skolorna i området. Om du har barn vill du vara säker på att de har tillgång till en bra utbildning. Slutligen bör du tänka på din pendlingstid. Du vill inte tillbringa timmar i trafiken varje dag. Om du har dessa saker i åtanke kommer du garanterat att hitta den perfekta platsen för ditt nya hem. Läs fler gratisartiklar här.