Att lära sig cykla som barn | Rätt barncykel är A och O

När det är dags för sonen eller dottern att lära sig cykla kommer den rätta cykelmodellen att vara oumbärlig. Med en cykel som är bekväm, trygg och enkel att använda blir processen smidigare och det kommer inte att dröja länge förrän stödhjulen kan tas bort. Vad är dock det viktigaste som en barncykel ska kunna bjuda på, och hur går det egentligen till när du ska välja en passande storlek?

Viktiga egenskaper som cykeln bör ha

Vare sig du är på jakt efter en barncykel 12 tum för barnet som är omkring tre år gammalt eller större modeller för de lite äldre barnen är det lätt att påstå att valmöjligheterna är många. Med ett så stort antal cyklar, vad är det viktigaste att tänka på när du väljer barncykel? Först av allt är det bra att ta en titt på däcken. Ju tjockare de är, desto enklare blir det för barnet att balansera. Om sonen eller dottern inte än är helt van vid att cykla kan det därför vara bra om däcken har en bred tjocklek.

Kontrollera dessutom att både sadeln och pedalerna bjuder på ett ordentligt grepp och att de inte är för glatta. Det ska inte finnas någon risk för barnet att trilla av sadeln eller att fötterna glider av pedalerna. För extra säkerhet bör det även finnas en fotbroms så att sonen eller dottern inte tvingas förlita sig på handbromsen. Hos ntf.se kan du läsa mer om vad en högkvalitativ barncykel ska kunna bjuda på.

När du väljer storlek

Det kan kännas lockande att köpa en cykel som är en aning för stor. Barn växer ju som sagt fort, och det dröjer inte länge förrän de är i behov av en större cykel. Att beställa en cykel som är för stor är dock ingenting att rekommendera. Detta kommer att resultera i att det blir obekvämt att använda cykeln, och det kan dessutom bli svårare för barnet att hålla balansen.

Som om detta inte vore nog blir det mer osäkert, och risken för olyckor ökar. Om du istället väljer en cykel som passar ditt barn helt perfekt kan han eller hon ge sig iväg på trevliga, trygga och bekväma cykelturer, så visst är det väl värt att köpa en cykel i rätt storlek.