Hur ofta ska man egentligen städa sitt hem?

Du kan städa ditt hem så ofta du vill, men det är viktigt att komma ihåg att hur ofta du städar beror på din livsstil och dina preferenser. Vissa människor anser till exempel att veckostädning är onödig och för ofta. Andra tycker att detta schema är alldeles för sällan och väljer dagliga eller till och med timvisa städscheman. Ytterligare andra föredrar att inte städa alls: de är nöjda med att leva i misär tills en naturkatastrof tvingar dem att rensa ut allt skräp inom 24 timmar efter att den inträffat.

Om du vill städa en gång i veckan eller en gång i seklet är upp till dig! Är du den som gärna skjuter på städningen är hemstäd ett smidigt alternativ för att få mer tid över till annat och samtidigt får njuta av ett rent hem.

Städa upp efter katter och hundar

Att städa upp efter barn, husdjur och gäster är en nödvändig del av ett hälsosamt liv. Om du har en katt eller hund hemma kan lukten av husdjursbajs vara överväldigande. Men du måste städa upp den eftersom dina besökare kanske inte heller gillar lukten.

Dina barn spårar ofta in smuts från utomhus och tappar mat på sina kläder när de äter sina måltider. Du bör se till att det inte finns något skräp eller mat på golvet när du har besök så att de inte trampar på något farligt under sitt besök – särskilt om de är äldre personer med svag syn!

Var försiktig när du städar efter dig själv eftersom vissa personer kanske inte håller med om vad du gör: om någon till exempel diskar för hand innan han eller hon stoppar in dem i diskmaskinen kan en annan person tycka att “det är att gå för långt!”.

När ska man städa?

Det är en bra idé att vänta med de mer ansträngande jobben tills du har mer tid och energi, eller anlita en städfirma, men om du kan lägga in några minuter varje dag är det bättre än att vänta till nästa helg!

Glöm inte att dammsugning också är en viktig del av att hålla ditt hem rent – så försumma inte mattorna. Om barnen kladdar på golvet, låt dem plocka upp efter sig innan de går ut och leker eller gör något annat.

Jag hoppas att det här avsnittet har gett dig några idéer om var du bäst kan fokusera dina ansträngningar när du städar i hemmet!